27 oktober 2025
Herdenken van dierbaren tijdens Allerzielen
Bijnen Uitvaartzorg nodigt je uit tot een moment van bezinning en samenzijn. Op zondag 2 november organiseert Bijnen Uitvaartzorg voor de elfde keer de jaarlijkse Allerzielenherdenking op de begraafplaatsen in Vught, Sint-Michielsgestel en omgeving. Een traditie die velen inmiddels kennen en koesteren.
Een eeuwenoude traditie
Allerzielen vindt zijn oorsprong in de tiende eeuw. Binnen de katholieke kerk werd deze dag ingesteld als moment van gebed voor alle overledenen en in het bijzonder voor de zielen die nog onderweg waren naar het eeuwige leven bij God. Door de eeuwen heen is 2 november uitgegroeid tot een dag waarop wereldwijd mensen samenkomen om hun geliefden te herdenken.
Het aansteken van een kaars, het bezoeken van een graf en het even stilstaan bij een herinnering: eenvoudige, maar betekenisvolle gebaren die troost en verbinding bieden.
Herdenking op de begraafplaatsen
Na de mis van 11.00 uur in de Pauluskerk en de Heilig Hartkerk deelt Bijnen Uitvaartzorg kaarsjes uit achter in de kerk. Aansluitend vertrekt de pastoor samen met aanwezigen in een stille stoet naar het kerkhof.
In Sint-Michielsgestel, aan de Nieuwstraat, staan medewerkers van Bijnen Uitvaartzorg tussen 13.30 en 16.30 uur klaar met kaarsen voor iedereen die een dierbare wil herdenken.
Voor andere begraafplaatsen in de regio kunnen belangstellenden op donderdag 30 en vrijdag 31 oktober gratis kaarsen ophalen bij Bijnen Uitvaartzorg, Wolfskamerweg 16 in Vught. Op de parkeerplaats is een marktkraam ingericht, geopend van 9.30 tot 16.30 uur. Ter plaatse staan duidelijke aanwijzingen aangegeven.
Een moment van verbondenheid
Elk jaar maken vele nabestaanden gebruik van deze gelegenheid om samen stil te staan bij hun verlies. Graven worden verzorgd, bloemen neergelegd, kaarsen aangestoken. Het is een traditie die mensen verbindt in herinnering, in stilte en in dankbaarheid.
Bijnen Uitvaartzorg ziet het als een eer om dit moment van herdenken al elf jaar mogelijk te maken, en om samen met de gemeenschap het leven van onze dierbaren te blijven vieren.